Alle sanglegene

Der kom en mand fra det Røde Hav

Manden fra det røde hav:
Der kom en mand fra det Røde Hav.
Ej sikkelej sikkeladetus.

Børnene i rækken:
Hvad vil den mand fra det Røde Hav!
Ej sikkelej sikkeladetus.

Manden fra det røde hav:
Han vil fri til din yngste datter.
Ej sikkelej sikkeladetus.

Børnene i rækken:
Men hvad skal hun da hedde!
Ej sikkelej sikkeladetus.

Manden fra det røde hav:
Hun skal hedde Bellis.
Ej sikkelej sikkeladetus.

Børnene i rækken:
Bellis har vi ingen af.
Ej sikkelej sikkeladetus.

Manden fra det røde hav:
Så skal hun hedde Hyacint.
Ej sikkelej sikkeladetus.

Børnene i rækken:
Så tag hende da med glæde.
Ej sikkelej sikkeladetus.

Leg:

Manden fra det røde hav står overfor de andre deltagere. De står overfor ham i en række. De i rækken tager hinanden under armen.

Den miderste i rækken er mor. Hun giver hemmeligt sine døtre navne.

Manden og rækken skiftes til at gå frem og tilbage mens de synger stroferne.

Der gættes på navne og man forsætter til alle døtrene er blevet gift.

Frøen i mosen

1. En lille frø i mosen sad
kvak- kvak!
Den hopped om og var så glad
kvak- kvak!
Den hopped om og var så glad

2. Men hør nu, hvad der skete mer:
kvak- kvak!
Stork Langeben vor frømand ser
ak- ak!

3. Du lille frø, nu tar jeg dig:
kvak- kvak!
Tre sultne unger venter mig
tak -tak

Leg:
1: Frøen hopper om i mosen ved den ene side. Storken står spejdene på et ben på den anden side. De andre børn sidder og synger.

2: Storken får øje på frøen og spanker efter den med lange skridt.

3: Storken fanger frøen og holder den fast, mens den (med den ene vinge) flyver hjem til ungerne.

Ottetallerne

1. Her vil jeg tegne ottetaller
ottetaller, ottetaller.

2. ret skal de stå, så ej de falder,
ej de falder, hurra!

3. Først får de hvert et ben at gå på,
4. bagefter får de et at gå på, hurra!
5. Den streg betyder nu kasketten,
6. den der skal være bajonetten, hurra!
7. Sabel de får, de små krabater,
8. nu er de tapre landsoldater, hurra!

Leg:
1. Børnene tegner i takt til sangen 4 ottetaller
2. Mund og øjne tegnes
3. Tegner det lodrette ben
4. Det andet skråt fremad
5. Kasketten
6. Bajonetten
7. Sabelen
8. På "nu" lægges blyanten med et smæld, og på "hurra" ryger hånden i vejret.

Hvilket postbud! En due!

1. Hvilket postbud! En due!
Kom kun her med dit brev!
Det er sikkert fra moder,
og til mig just hun skrev.

2. Kære fugl, flyv tilbage,
tag et kys med til mor.
Jeg kan dig ej ledsage,
før engang jeg bliver stor.

Leg:
1. Brevduen flyver om med et stykke papir og giver den til en kammerat.
2. Brevduen får et fingerkys og flyver på plads. Modtageren er brevduen næste gang.

Den stakkels krage

1. Højt på en gren en krage
- Sim sala dim bam ba
sala du sala dim -
højt på en gren en krage sad

2. Der kom en hæslig jæger -
der kom en hæslig jæger hen.

3. Han skød den stakkels krage -
han skød den stakkels krage ned.

4. Nu er den stakkels krage -
nu er den stakkels krage død.
(J.L. Heiberg)

Leg:
1. Kragen står på en bænk med korslagte arme.
2. Jægeren kommer - ser ond ud.
3. Han skyder kragen ned med et "puf" efter ordet "ned".
4. Den ligger død.

Kan også bruges på legepladsen. Kragerne sidder i række og vipper dybt i knæene. Jægeren kommer og skyder. Kragerne hinker og falder om.

De tolv måneder

Januar, Februar, Marts, April,
Maj, Juni, Juli, August,
September, Oktober,
November, December. -
Så har vi jul igen,
og så har vi jul igen,
og julen varer ved til Påske.

Leg:
Månederne remses op i kor, mens der tælles på fingrene. På November og December klappes i hænderne på bordet og sangen synges.

Klappe kage

Klappe, klappe kage
vi skal bage kage
én til far
og én til mor
og én til Dukkelise

Leg:
Børnene klapper i takt under hele sangen. Derefter synger man i stedet for Dukkelise f.eks. barnets navn og sangen begynder forfra.

Fuglereden

Langt ud' i skoven lå et lille bjerg,
aldrig så jeg så dejligt et bjerg.
Bjerget ligger langt ud' i skoven

På det lille bjerg, der stod et lille træ
aldrig så jeg så dejligt et træ, -
Træet på bjerget.
Bjerget ligger langt ud' i skoven.

På det lille træ, der sad en lille gren,
aldrig så jeg så dejlig en gren, -
Grenen på træet, træet på bjerget.
Bjerget ligger langt ude i skoven.

På den lille gren der sad en lille kvist.

På den lille kvist der sad et lille blad.

På det lille blad der var en lille rede.

I den lille rede lå et lille æg.

Af det lille æg der kom en lille fugl.

På den lille fugl der sad en lille fjer.

Af den lille fjer der blev en lille pude,

På den lille pude lå en lille dreng,
aldrig så jeg så dejlig en dreng.
Drengen på puden, puden af fjeren,
fjeren på fuglen, fuglen af ægget,
ægget i reden, reden på bladet,
bladet på kvisten, kvisten på grenen,
grenen på træet, træet på bjerget
bjerget ligger langt ud´ i skoven.

Leg:
Legen består i at kunne alle de mange ord og at kunne gentage dem uden at kløjs i det.

Lille Lise

Lille Lise, lille Lise fik en dukke fin,
holdt så meget af den,
sov med den om natten.
Lille Lise, lille Lise fik en dukke fin.

Lille Jacob, Lille Jacob fik en missekat,
holdt så meget af den…

Lille Søren, lille Søren fik en gyngehest,
holdt så meget af den…

Leg:
Digt selv videre.

Save brænde

Save, save brænde!
Vi er raske svende,
du til dig og jeg til mig,
hver må trække rask til sig.
Sådan skal det være!
Sådan skal det være!

Save, save brænde!
I aften får det ende!
I morgen er det helligdag,
så hænger saven på sin knag.
Så går vi til kirke!
Så går vi til kirke!

Leg:
Børnene står parvis over for hinanden og saver ved at trække skiftevis i hinandens højre og venstre hånd.

De 30 streger

Vil du, vil du, vil du, vil du, vil du,
med mig ud i marken gå?
Ja men, ja men, ja men, ja men, ja men,
her skal tred've streger stå.

Se nu, se nu, se nu , se nu, se nu
det vil ikke rigtigt gå!
Ja så, ja så, ja så, ja så, ja så
må du passe bedre på.

Leg:
Børnene tegner en kridtstreg to gange for hvert taktslag, men ingen i pausen. Der skal til sidst stå 30 streger.

Kan bruges til at gå i takt efter.

Tyv

1. Tyv ja, tyv, det skal du være,
for du stjal min lille ven,
men jeg har det håb tilbage,
at jeg får mig en igen.

2. Å ja, en igen, å ja, en igen.
Å ja, en igen - en igen.

Leg:
1. De legende går parvis rundt mod uret. Inde i midten går tyvene omkring. De slår en af kredsen på ryggen og stjæler hans mage. Den der fik slaget, er nu tyv og må søge sig en ny mage.

2. Dans rundt, mens tyvene står stille i midten.

Bjørnen sover

1. Bjørnen sover,
bjørnen sover,
i sit lune bo!
2. Han er ikke farlig,
når man blot er varlig!
3. Men man kan dog,
men man kan dog,
aldrig på ham tro!

Leg:
1. Bjørnen ligger og sover midt på gulvet. De øvrige børn går enkeltvis efter hinanden i rundkreds om bjørnen. De lister for ikke at vække bjørnen. Gentages hvor de går modsat.

2. Børnene synger kraftigere og børnene går ret op med korslagte arme.

3. De står stille og truer med højre pegefinger af bjørnen, og på "tro" tramper de. Bjørnen vågner og farer efter dem. Den, der bliver fanget, skal være bjørn næste gang.

Bro, bro brille

Bro, bro brille
klokken ringer elleve
kejseren står på sit høje, hvide slot,
så hvidt som et kridt,
så sort som et kul.
Fare, fare krigsmand!
døden skal du lide,
den der kommer allersidst
skal i den sorte gryde.

Leg:
To børn aftaler i hemmelighed, hvem der er sol og måne. De to børn stiller sig med løftede arme i bro, som de andre kan gå igennem. De andre går igennem i kæde. De har fat ved hinandens skuldre således at den forreste har den efterfølgendes hænder på sine skuldre osv. bag ved hinanden i kæde.

Ved ordet "gryde" sænker sol og måne armene og fanger en af kæden. Den tilfangetagne bliver spurgt om hun vil være sol eller måne og svarer ved at hviske.

Fangen stiller sig så bag ved enten sol eller måne efter, hvad hun har valgt.

Til sidst kommer styrketræningen: De der står bag ved solen lægger armene om livet på den foran - og på samme måde i månens lejr. Sol og måne trækkes fra hinanden.

Haren i grøften

1. Haren lå i grøften hist og sov,
er du syg du lille mand,
så du ikke hoppe kan?
2. Hare hop! Hare hop! Hare hop!

3. Hare vogt dig for den slemme hund,
thi han har så skarp en tand,
hvormed han dig bide kan.
4. Hare løb! Hare løb! Hare løb!

Leg:
1. Børnene går i rundkreds og synger. Haren sidder på hug i midten med to pegefingre som oprejste ører. Hunden går uden for kredsen.

2. Haren hopper rundt på alle fire.

3. Hunden nærmer sig.

4. Haren springer ud af kredsen og ind igen, forfulgt af hunden.

Ny hund og hare næste gang.

Over sø og land

Jeg gik mig over sø og land,
da mødte jeg en gammel mand,
han talte så, han spurgte så,
og hvor har du så hjemme?

Jeg har hjemme i trampeland,
trampeland, trampeland,
alle de som trampe kan,
de har hjemme i trampeland.

Leg:
Man kan selv finde på vers. Hittet har altid været prutteland for børnene og stilleland for de voksne. Man tramper på andet vers - eller fløjter - eller…?

Tingelingelater

1. Tingelingelater, tinsoldater
2. blymatroser, bom, bom, bom
3. se til højre, se til venstre
4. hele regimentet drejer om.

5. Nu er klokken blevet mange
vi må se at komme hjem
ellers bliver moder bange
tingelingelater, om igen.

Leg:
1. Børnene går i takt
2. Tre tramp på bom
3. Kigger til højre og venstre
4. Omkring på "om"
5. Almindelig marcheren

Tornerose

Tornerose var et vakkert barn,
vakkert barn, vakkert barn
Tornerose var et vakkert barn
vakkert barn!

2. Hun boede på sit høje slot -
3. Da kom den onde fe derind -
4. Nu skal du sove i hundrede år
5. Da voksed op en tjørnehæk
6. Og hækken voksed kæmpehøj
7. Da kom den gode prins derind
8. Nu skal du ikke sove mer -
9. Nu alle hjerter glæder sig -

Leg:
1. Børnene går i 2 kredse: Hækken og slottet, den ene uden om den anden. Tornerose står inde i slottet, feen og prinsen står udenfor hækken.

2. Inderste kreds hænderne op, når der synges "Hun boede" og ned på "høje slot".

3. Feen kommer ind.

4. Hun rører ved Torneroses øjne

5. Yderste kreds som i 2.

6. Endnu højere, kredsen mindre.

7. Prinsen kommer ind.

8. Han tager Tornerose ved hånden

9. Alle danser rundt i ring.

Pigen og rytteren

1. En pige gik i enge
hun skulle skære strå,
da kom en rytter ridende
- å ja, ridende -
bød hende stille stå.

2. "Og hvorfor skal jeg stille stå
og ikke skære strå?
I aften, når jeg kommer hjem
- å ja, kommer hjem -
så vil min moder slå".

3. "Så tager du en lille klud
og binder om din tå,
og siger du har skåret dig -
- å ja skåret dig -
på det skarpe strå".

4. "Du lær mig godt at lyve,
det står mig ikke an.
Nej, heller vil jeg sige
- å ja, sige: -
en rytter elsker mig".

5. Tra la -- -- --

Leg:
1. Pigen går inde i en rundkreds og lader som om hun skærer strå. Så kommer rytteren.
2. Hun står stille og taler med ham.
3. Hun vil binde et lommetørklæde om sin tå.
4. Men nej - hun fortryder.
5. Ridderen og pigen danser. Mens børnene i rundkredsen synger tra la la.

Ny rytter og pige udpeges.

Enebærbusk

1. Så går vi rundt om en enebærbusk,
enebærbusk, enebærbusk.
Så går vi rundt om en enebærbusk,
tidlig mandag morgen.

2. Så gør vi sådan når vi vasker vort tøj,
vasker vort tøj, vasker vort tøj
Så gør vi sådan når vi vasker vort tøj,
tidlig tirsdag morgen.

3. Sådan gør vi, når vi vrider vort tøj,
tidlig onsdag morgen.

4. Så gør vi sådan, når vi hænger vort tøj,
tidlig torsdag morgen.

5. Så gør vi sådan, når vi stryger vort tøj,
tidlig fredag morgen.

6. Så gør vi sådan, når vi vasker vort gulv,
tidlig lørdag morgen.

7. Så gør vi sådan, når til kirke vi går,
tidlig søndag morgen.

Leg:
1. Rundt i kreds.

2 - 4 Bevægelserne efterlignes.

5. Højre hånd er strygejern, venstre håndfalde er strygebrædt.

6. Man vasker med gulvskrubbe på skaft.

7. Rundt i par med hinanden under armen.

Og hør, lille mor...

1. Og hør, lille mor, hvad har hun i sin kurv i dag?
Kyllinger, kyllinger, gæs og høns
og en dejlig hane med sporer.
Hvad siger kyllingen? Pip, pip, pip!
Hvad siger gåsen? Gæk, gæk, gæk!
Hvad siger hanen, hanen med sporer? Kykeliky!

2. Og hør studedriver, hvad har han i sit reb i dag?
fedekøer, fedekøer, grise og får
og et gammelt æsel med ører.
Hvad siger fedeko? Bu, Bu, Bu!
Hvad siger grisen? Gys, gys, gys!
Hvad siger fåret? Mæ, mæ, mæ!
Hvad siger æslet, æslet med ører? I-a, i-a, i-a!

3. Og hør fuglefænger, hvad har han i sit net i dag?
Vildænder, vildænder, krager og stær
og en lystig gøg hist fra skoven.
Hvad siger vildand? rap, rap, rap!
Hvad siger kragen? Kra, kra, kra!
Hvad siger stæren? (tre fløjt)
Hvad siger gøgen, gøgen fra skoven? Kukkuk, kukkuk, kukkuk!
(N. E. Petersen)

Leg:
Børnene deles i tre grupper:

Gruppe 1: en kone med kyllinger, gæs, høns og hane
Gruppe 2: en studedriver med køer, grise, får og æsel
Gruppe 3: en jæger med ænder, krager, gøge og stære

Sangen synges på skift af grupperne.

Strofe 1 : 2. og 3. gruppe spørger. Konen svarer på første spørgsmål, kyllingerne på andet osv.

Strofe 2 og 3: På samme måde.